Citat markerade med ”SFB”: © Svenska Folkbibeln, se http://www.folkbibeln.se.
Övriga citat: © Svenska Bibelsälskapet, se http://www.bibeln.se

Gudsfruktan

30 apr 2023 |

Jag är den sanna vinstocken, och min Far är vinodlaren. Varje gren i mig som inte bär frukt tar han bort, och varje gren som bär frukt rensar han så att den bär mer frukt. (SFB)

Johannesevangeliet 15:1-2

I historien där Fadern beskrivs som den som ansar vinrankan, där Jesus är roten och vi alla är grenar som växer på vinstocken, där finns det en förmaning, en uppmaning till att tänka sig för: Håll dig väl med Gud. Om du inte gör det kanske Gud börjar snegla på din gren och klipper bort den från vinstocken. 

En rädsla för Gud, som får mina knän att skaka!

Men Gud är också otrolig och fantastisk, både i stort och smått, allt från en en fantastisk solnedgång, till ett rytande åskväder och skapare av de mest intrikata DNA-strukturerna som formar allt liv. Det är egentligen bara för mig att upptäcka Gud överallt, i allt, alltid. 

En fascination av en oändlighet som får mina knän att skaka!

Den där kvällen då jag stod under den mäktiga och sprakande stjärnhimlen en kall vinterkväll så är det varken rädsla eller fascination som präglar mig. Samma sak med de ofantliga norrskenen i Luleå: Jag känner min litenhet jämfört med Guds storhet. Det är inte en rädsla utan en respekt, en väldigt godartad respekt för någon som är mycket större och så mycket mer än vad jag är.

En beskådning av Guds ofantliga storhet som får mina knän att skaka!

Varje gång jag får en ny uppenbarelse av Gud, varje gång när jag inser något nytt så blir Gud större och större. Men inte större på ett skräckinjagande sätt utan större på ett väldigt tröstande sätt. Mer och mer förstår jag hur närvarande Gud är i allt, överallt, alltid.

Inspiration:

Johannesevangeliet 15:1-2
Jag är den sanna vinstocken, och min Far är vinodlaren. Varje gren i mig som inte bär frukt tar han bort, och varje gren som bär frukt rensar han så att den bär mer frukt. (SFB)

Psaltaren 111:10
Att vörda Herren är början till vishet, gott förstånd får alla som handlar så. Hans lov består för evigt. (SFB)

Johannesevangeliet 14:16-18
Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare som ska vara hos er för alltid: sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, för världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, för han förblir hos er och ska vara i er . Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er. (SFB)